Road pavement binds CO2 by adding olivine in asphalt

In the Netherlands olivine added in asphalt absorbs CO2 and increases road safety by a better contrast.

 

In de gemeente Leek is begonnen met het aanbrengen van een deklaag op de Mensumaweg die CO2-bindt en bovendien licht reflecteert.

Beide toepassingen zijn op zich niet nieuw, maar de combinatie wel.

Het product maakt onder meer gebruik van het mineraal olivijn, een silicaatmineraal dat relatief veel kooldioxide kan binden.

De verwachting is dat er op dit wegvak ca. 40.000 kg CO2 onttrokken wordt aan de atmosfeer. Gerelateerd aan autoverkeer, met een uitstoot van gemiddeld 120gram/km, is dat voor deze oppervlakbehandeling een compensatie van meer dan 300.000 km, zo becijferde de initiatiefnemers PolyCiviel Civiele Techniek en Koninklijke Oosterhof Holman.

De behandeling is tevens lichtreflecterend. Dit betekent dat in schemer en bij nacht er meer contrast is tussen weg en berm en fietsers en obstakels eerder gezien worden.

Naar verwachting gaat het wegdek zo’n 6 tot 8 jaar mee, waarna het verzadigd is met CO2.
PolyCiviel Civiele Techniek noemt als bijkomend voordeel van het product dat het fijnstof dat vrijkomt door bandencontact minder schadelijk is dan reguliere steenslagen, omdat het rondkorrelig is van structuur.